Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

UWAGA NA NIEUCZCIWYCH SPRZEDAWCÓW PRĄDU CZY GAZU

Data publikacji 23.07.2019

Obornicka Policja przestrzega seniorów przed praktykami stosowanymi przez firmy oferujące np. zmianę dostawcy prądu, gazu czy abonamentu telefonii stacjonarnej na korzystniejszy. Często robią to w nieuczciwy sposób. Podpisane umowy oferowane jako super okazje pozwalające obniżyć rachunki w gruncie rzeczy są niekorzystne. Poza większymi kosztami w umowach zapisane są jeszcze wysokie kary za zerwanie umowy.

Wczoraj w godzinach popołudniowych do jednej z obornickich seniorek zapukał młody mężczyzna w wieku ok. 20-25 lat. Podczas prowadzonej rozmowy namawiał oborniczankę na zmianę dostawcy energii elektrycznej i podpisanie nowej „korzystniejszej” dla niej umowy. Pod wpływem kierowanych słów kobieta dała się przekonać i złożyła podpis na nowej umowie. Gdy mężczyzna wyszedł zorientowała się, że nowa umowa nie jest dla niej korzystna, a wiąże się jeszcze z dodatkowymi opłatami.

 

Metoda działania:

Pokrzywdzeni  przyjmują w domu przedstawiciela jednej z firm, który namawia do podpisania nowej umowy proponując obniżenie rachunków za usługi telekomunikacyjne, czy za energię elektryczną. Zdarza się też, że dla uwiarygodnienia podają się za "pracowników zakładu energetycznego. Czasami proszą np. o ostatnie faktury i stwierdzają, że oferta, którą proponują, będzie tańsza i lepsza. Często nie precyzują, że po podpisaniu proponowanych dokumentów, klient wybierze nowego, innego sprzedawcę np. energii elektrycznej. W ten sposób skuszeni wizją niższych rachunków klienci podpisują dokumenty, niestety bez dokładnego zapoznania się z ich treścią.

Efekt:

Po kilku tygodniach okazuje się, że pokrzywdzony podpisał zgodę na rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem i podpisał umowę z innym. Będzie teraz płacić jednej firmie za dostawę np. prądu, a drugiej, odszkodowanie za zerwanie umowy przed terminem.

Na szczęście istnieją w miarę proste sposoby na wycofanie się z podpisanej umowy o świadczenie usługi z nowym dostawcą, bo zgodnie z przepisami prawa mamy na to 14 dni.

Co ważne, w dokumentach powinna być informacja o tym oraz o terminie, a nawet wzór wypowiedzenia umowy. Jeśli przegapiłeś termin rozwiązania lub wiesz, że zostałeś oszukany, zwróć się do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, aby pomógł ci wykaraskać się z kłopotów.

Warto pamiętać, że przedstawiciele dostawców np. prądu nie odwiedzają sami z siebie klientów w domu, by podpisać nową umowę, albo zaproponować zmianę warunków. Jeśli jednak jakiś się pojawi, warto sprawdzić jego tożsamość. Poprosić o legitymację i spisać dane.

Jeśli zdecydujemy, że w ogóle chcemy z nim rozmawiać - bo nie mamy takiego obowiązku - przeczytajmy dokładnie dokumenty, które nam proponuje. Nie zwracajmy uwagi na pośpiech i ponaglenia przedstawiciela. Należy spokojnie zapoznać się z umową i wszystkimi dokumentami. Szczególną uwagę należy zwrócić na nazwy firm i nowe oferowane warunki. Sprawdźmy wysokość opłaty handlowej, kary za nieterminowe wpłaty oraz wszelkie dodatkowe koszty. Dowiedzmy się, jakie są warunki rozwiązania umowy. Sprawdźmy każdą kartkę, którą podpisujemy. Dla nas powinna pozostać kopia dokumentów. Jeżeli nie ma takiej możliwości, nie podpisujmy umowy.

Najczęściej poszkodowani, to osoby starsze, bardziej narażone na różnego rodzaju oszustwa. Dlatego policjanci apelują, aby pod żadnym pozorem nie podpisywać umów, co do których treści nie jesteśmy pewni.  Uwagę naszą też powinna zwrócić nachalność i agresja przedstawiciela handlowego. Uczulajmy swoich bliskich na podobne sytuacje. W przypadku każdej umowy zawieranej na odległość, powinniśmy zachować szczególną uwagę i ostrożność.

KPP w Mrągowie/Paweł Witzberg

Powrót na górę strony