Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

UWAGA NA OSZUSTÓW

Data publikacji 11.05.2017

Tajemnicze telefony od osób podających się za krewnych z prośbą o pożyczenie pieniędzy, czy też czy policjantów prowadzących akcje policyjne zwalczające „oszustów bankowych” czy rozpracowujących grupy przestępcze to już klasyczna metoda wyłudzeń stosowana przez oszustów.

Sposoby oszustw popełnianych zwłaszcza na szkodę osób starszych ciągle ewaluują i co chwile pojawiają się ich modyfikacje. Mimo, że wielu seniorów nie daje się oszukać, to jednak problem ten wciąż dotyczy znacznej ich części. Warto przy okazji spotkań poruszyć powyższy temat ostrzegając bliskich, jak mogą uchronić się przed działaniem przestępców. 

Poniżej prezentuje 3 metody oszustw popełnionych w ostatnim czasie na terenie Polski.

Na początku tygodnia do Komisariatu Policji na terenie Bydgoszczy zgłoszone zostało oszustwo metodą na funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji. Pokrzywdzona właścicielka sklepu jubilerskiego przekazała sprawcy biżuterię o znacznej wartości. Jak ustalono, na telefon stacjonarny sklepu jubilerskiego zadzwonił mężczyzna przedstawiający się jako porucznik Stępień z CBŚP, informując właścicielkę o planowanym napadzie na prowadzoną placówkę. W dalszej części powyższej rozmowy głos w telefonie poinstruował kobietę, by ta zebrała swoje kosztowności, a następnie przekazała je policjantowi pracującemu nad sprawą. W ten sposób pozornie miała uchronić majątek przed kradzieżą. Kobieta wierząc oszustowi spakowała biżuterię zgodnie z telefoniczną instrukcją i  przekazała ją mężczyźnie, który przedstawił się jako porucznik Woźniak. Po powyższym mężczyzna oddalił się z miejsca.

Na początku kwietnia br. do 72-letniej mieszkanki Kalisza zadzwonił telefon. Mężczyzna podał,  że nazywa się Piotr Stępień i jest policjantem. Oszust w trakcie rozmowy przekonał swoją rozmówczynię, że jej pieniądze zdeponowane na rachunku bankowym mogą zostać skradzione przez hakerów, którzy włamują się na konta klientów banków. Dzwoniący „funkcjonariusz” miał zajmować się rozpracowaniem zorganizowanej grupy przestępczej zajmującej się tym procederem. W związku z tym poprosił kaliszankę o wypłacenie pieniędzy z rachunku bankowego i wpłacenie ich na nowe konto. Nieświadoma zagrożenia seniorka  zrealizowała polecenia fałszywego policjanta. Dodatkowo przekazała oszustom wszystkie niezbędne informacje, które pozwoliły im na wypłacenie znacznej sumy pieniędzy zdeponowanej na nowym rachunku bankowym. 

Pod koniec marca tego roku w Świnoujściu starsza kobieta została poproszona przez przechodzącego mężczyznę o wskazanie najbliższego lombardu, gdzie zamierzał sprzedać złote monety. W trakcie prowadzonej konwersacji do rozmowy przyłączył się starszy mężczyzna, zainteresowany kupnem monet, jeśli są one prawdziwe. W obecności starszej pani kupił jedną monetę prosząc jednocześnie kobietę by ta przypilnowała sprzedawcę do momentu potwierdzenia jej wysokiej wartości w lombardzie. Po chwili „przypadkowy” przechodzień wrócił z kwitem z lombardu, na którym widniała wysoka kwota. Zachęcona niepowtarzalną okazją seniorka udała się do banku wypłacając z niego kwotę 10 tys. złotych. Następnie zakupiła 10 rzekomo złotych monet. Kiedy chciał je sprzedać z zyskiem w lombardzie okazało się, że są bezwartościowe.

Kolejny raz przestrzegamy przed przekazywaniem pieniędzy osobom, których tożsamości nie jesteśmy w stanie wiarygodnie potwierdzić.

Przypominamy, że policjanci w żadnym razie nie pobierają od obywateli pieniędzy! Najczęściej wykonują czynności w komendach policji. Nigdy nie każą przelewać gotówki na podane przez telefon konto bankowe!

To, czy akcja jakaś jest prowadzona przez policjantów, czy też nie, najprościej sprawdzić dzwoniąc pod bezpłatny numer 997!

Jak nie dać się oszukać ”fałszywemu” wnuczkowi czy policjantowi?
•    po odebraniu telefonu nie należy wpadać w panikę, spróbować opanować emocje i nie działać pod presją czasu,
•    zapiszmy dane telefonującej osoby (przynajmniej imię i nazwisko) i zapytajmy kim dzwoniący jest dla naszego krewnego,
•    po zakończeniu rozmowy najlepiej zadzwonić do kogoś bliskiego i koniecznie opowiedzieć o całym zdarzeniu,
•    w żadnym wypadku nie przekazujmy pieniędzy nieznajomemu ani nie róbmy przelewu na jego konto,
•    nigdy nie bierzmy kredytu pod wpływem nacisku osób trzecich.


KWP Bydgoszcz/KMP Kalisz/KGP/PWi

Powrót na górę strony